Monday, September 3, 2007

100% Bertolt Brecht



Despre sarmanul B.B.



1
Eu, Bertolt Brecht, vin din padurile negre.
Maica-mea m-a adus in spatii citadine
in timp ce ma purta in ea. Si raceala padurilor
pana la moarte o sa ramana in mine.


2
In orasul de asfalt ma simt la mine acasa.
Cu slujba de inmormantare asigurat,
cu ziare, cu tutun si cu alcool,
neincrezator si lenes si, pana la urma, impacat.


3
Spre seara, imi adun cativa domni aproapte
si ne spunem "gentleman" pe rand.
Pe masa mea isi pun picioarele
si spun: o sa fie bine. Iar eu ma intreb: cand?

4
Spre ziua, in zorii cenusii, urineaza brazii
si ganganiile lor - pasarile - incep sa tipe.
La ora aceea imi beau paharul in oras, arunc mucul de tigara
si adorm nelinistit peste cateva clipe.

5
Cine o sa ramana viu in aceste orase? Vantul!
Cel care le strabate si le goleste in sfarsit.
Stim ca suntem provizorii
iar ceea ce urmeaza dupa noi nici nu merita amintit.

6
Sper ca la viitoarele cutremure, tigara mea Virginia
sa n-o las sa se stinga, de-amaraciune grea,
eu, Bertold Brecht, naufragiat in orase,
din padurile negre, adus de maica-mea.



Intrebarile unui muncitor care citeste

Cine a cladit Teba cu cele sapte porti?
In carti, e trecut numele regilor.
Oare regii au carat bucatile de stanca?
Si Babilonul, de mai multe ori daramat,
cine l-a recladit de atatea ori? In ce case
locuiau ziditorii Limei, cea stralucitoare ca aurul?
Unde s-au dus zidarii, in seara in care zidul chinezesc a fost terminat?
Marea Roma
e plina de arcuri de triumf. Cine le-a ridicat? Asupra cui
au triumfat Cezarii? Locuitorii multcantatului Bizant
au locuit oare numai in palate? Chiar in legendara
Atlantida, in timp ce marea-i inghitea, scufundatii urlau
in noapte, dupa sclavii lor.

Tanarul Alexandru cuceri Indiile.
El singur?
Cezar ii batea pe gali.
N-a avut cu el macar un bucatar?
Filip al Spaniei planse, cand flota lui
se scufunda. Nimeni n-a mai plans in afara de el?
Frederic al II-lea a invins in razboiul de sapte ani.
Cine a mai invins in afara de el?
Pe fiecare pagina, o victorie.
Cine-a gatit praznicul victoriei?
La fiecare zece ani, un mare om.
Cine i-a platit intretinerea?

Atatea relatari;
Atatea intrebari.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails